Vedení třídnických hodin

 

Každé dítě si do školy přináší své vlastní zkušenosti, radosti i starosti. Některé děti se od většiny nějak odlišují – mohou pocházet z jiného prostředí, mít jiné zvyky, zažívat doma obtížné situace nebo se potýkat s nejistotou a stresem. Jak tyto faktory ovlivňují jejich chování a začlenění do kolektivu? Jaká zátěž pro ně může být změna prostředí, odloučení od blízkých nebo pocit, že nezapadají? A naopak, jak tuto situaci prožívají ostatní žáci? Co pro ně znamená, když se jejich třída mění, přicházejí noví spolužáci s odlišným chováním a potřebami? Jak mohou pedagogové pomoci, aby se ve třídě vytvořilo bezpečné a podporující prostředí pro všechny?

Odpovědí na tyto výzvy jsou pravidelné třídnické hodiny – prostor, kde se třída učí společnému soužití, otevřené komunikaci a zvládání náročných situací. Jsou to právě třídnické hodiny, které mohou pomoci předcházet konfliktům, zlepšovat vztahy mezi žáky a učiteli a budovat vzájemnou důvěru a sounáležitost.

 

ANOTACE

Seminář se zaměřuje na význam a vedení třídnických hodin jako nástroje pro podporu bezpečného a podporujícího prostředí ve třídě. Pedagogové se seznámí s metodami, jak efektivně vést třídnické hodiny tak, aby podporovaly soudržnost kolektivu a umožnily předcházet rizikovému chování, pomáhaly s integrací nově příchozích dětí a obecně vytvářely nezbytné předpoklady pro efektivní učení dětí. Účastníci semináře obdrží konkrétní návody, jak efektivní způsobem vést třídnické hodiny a jak je využít k řešení aktuálních výzev ve svých třídách.

 

CÍLE SEMINÁŘE

  • Zavedení nebo zkvalitnění třídnických hodin jako nedílné součásti výchovného působení v rámci školního vzdělávání
  • Praktická podpora pedagogů v tom, jak vést třídnické hodiny efektivně a smysluplně
  • Prevence problémů v kolektivu a zajištění bezpečného prostředí pro všechny žáky

 

PROČ JSOU TŘÍDNICKÉ HODINY DŮLEŽITÉ?

  • Pomáhají dětem cítit se bezpečně – pravidelný prostor pro sdílení a podporu posiluje důvěru mezi spolužáky i mezi žáky a učitelem.
  • Podporují soudržnost kolektivu – žáci se učí vzájemné spolupráci, respektu a porozumění možným odlišnostem.
  • Pomáhají zvládat změny a stres – třídnické hodiny dávají prostor pro řešení obav, konfliktů a složitých situací, které mohou děti prožívat.
  • Předcházejí rizikovému chování – pravidelný kontakt učitele se třídou umožňuje včas odhalit šikanu, sociální izolaci nebo jiné problémy.
  • Zlepšují atmosféru ve škole – školy, kde se třídnické hodiny pravidelně a kvalitně vedou, mají obvykle lepší vztahy mezi žáky a méně kázeňských problémů.

 

CÍLE TŘÍDNICKÝCH HODIN
V rámci třídy

  • Podpora koheze třídy a vzájemné spolupráce
  • Rozvoj zdravé komunikace, empatie a respektu
  • Prevence konfliktů a rizikového chování
  • Ve vztahu mezi třídním učitelem a třídou
  • Posílení vzájemné důvěry
  • Možnost pravidelného kontaktu a otevřené komunikace
  • Včasné odhalení problémů a jejich řešení

V rámci školy

  • Zlepšení celkové atmosféry a vztahů mezi žáky
  • Omezení výskytu šikany, vyloučení z kolektivu a dalších obdobných problémů a rizik
  • Posílení spolupráce mezi pedagogy a žáky

 

Pravidelné třídnické hodiny tak nejsou jen pomyslnou „další hodinou v rozvrhu“, ale klíčovým nástrojem pro budování bezpečné, soudržné a zdravé školní komunity. Jakmile se stanou přirozenou součástí školního života, přinášejí pozitivní dopady nejen žákům, ale i pedagogům.

 

Semináře pro pedagogy probíhají v prezenční formě. V případě zájmu o tento seminář pro Vaši školu prosím použijte následující kontakt

Jitka Andrlíková, +420 777 140 494, andrlikova(@)forumppv.cz

 

Metodiky ke stažení

Kontakt

Fórum pro prožitkové vzdělávání

Zapsaný ústav, IČ: 027 61 181

Vášova 265/19, 103 00 Praha 10

info(zavináč)forumppv.cz

T: +420 777 140 494

Podpořte nás

Pro naši neziskovou organizaci je velmi důležitý transparentní způsob jejího financování. Pro tento účel jsme zřídili účet u ČSOB 267583161/0300

Děkujeme Vám!